Brandbilen som man kender den

Med bilens indtog sker der en tilsvarende udvikling af brandbilen, da udvikles biler, der specifikt er designet til et givent formål. Disse biler havde fastinstallerede pumper og automobilstiger, der kunne styres med motorkraft. Brandbilen var på ingen måde så stor, som den er i dag, og hele bilen var den gang fyldt med udstyret til brandslukningen. Dette betød, at der var behov for transportvogne ved siden af, hvor mandskabet kunne være. Der kunne være 10 til 12 mennesker i disse biler, hvis navn var en tender.101_0053a
Derefter tog det fart og store brandbiler med plads til både pumper, stiger og personale så snart dagens lys. Nu var en bil nok til en brand, for de havde det hele med. Stigen sidder på taget af brandbilen og kan skydes ud og bruges, der er placeret sirener på bilerne, og der er plads til alt mandskabet. De forskellige områder bestemmer selv, hvilke biler, de ønsker at benytte, så det er mange forskellige biler, som kan ses over hele landet. Men farven er altid rød, som den stadig er, så ingen var i tvivl om, at der var tale om en brandbil.
Mange er desværre gået tabt, fordi de blev skrottet, da nyere modeller kom til, men de mange foreninger, som findes her i landet, og de mange forskellige museer, der ligeledes findes, har heldigvis sikret overlevelsen af rigtig mange brandbiler i alle aldre, som kan nydes og vurderes.
Og alle de foreninger, der er derude, og museerne med, har sørget for, at alle kan nyde de brandbiler, som har været i dansk service forskellige steder i landet, og man har rig mulighed for at nyde bilerne over hele landet både på museer, men også på forskellige shows med fokus på veteranbiler.
Samtidig sørger de for, at man får en god viden og indsigt om brandvæsenet generelt, og at man vil gå klogere derfra en med ny viden om området.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *